بانک جامع اطلاعات گردشگری ایران وجهان

وبلاگ ویژه مدیران - دست اندرکاران - متخصصین-دانشجویان وعلاقه مندان صنعت گردشگری

 

سفرهاي هوايي از مرحله تصميم گيري تا انجام سفر

براي يك سفر دلچسب هوايي در داخل و خارج از كشور،آگاهي از شرايط و مقررات پرواز و شيوه انجام مراحل تدارك سفر بسيار ضروري است . اگر چه به دليل وجود ازدحام دائمي در پروازهاي داخل و خارج ، امكان برنامه ريزي پيش از سفر بسيار محدود است . اما آگاهي از همه اطلاعات لازم بهرحال از بخشي از دشواريهاي يك سفر مي كاهد . لذا به همين دليل توصيه مي شود تا آنجا كه امكان دارد برنامه سفر هوايي از چند هفته قبل در مورد پروازهاي داخلي و چند ماه قبل در برخي مسيرهاي پرواز خارجي تدارك ديده شود .

مراحل مختلف انجام سفر هوايي در دو بخش داخلي و بين المللي :

1-  پروازهاي داخلي

روش خريد بليط :

براي خريد بليط پروازهاي داخلي ، بهتر است به يكي از دفاتر مسافرتي مراجعه شود ، چرا كه دفاتر فروش ايران اير ( هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران ) اغلب با ازدحام قابل توجهي روبرو است .

براي تهيه بليط پروازهاي داخلي ، ارائه شناسنامه يا مدرك شناسائي عكس دار ضروري است . بيشتر دفاتر خدمات مسافرتي ، بليط شركت هاي هواپيمايي داخلي مثل هما ( ايران اير ) – آسمان – ماهان – تابان – كاسپين آريا و ... را عرضه مي كنند و در مسيرهاي مشترك تفاوتي در نرخ بليط آنها وجود ندارد .

مثلا شركت هواپيمايي آسمان از هواپيماهاي فوكر 100 استفاده مي كند كه گنجايش محدودي دارد و ايران اير از هواپيماهاي ايرباس و بوئينگ 707 و 727 و فوكر 100 F با گنجايش صد سرنشين بهره مي گيرد .

هيچ يك از شركت هاي هواپيمايي داخلي سرويس فروش تلفني ندارند و بخش فروش تلفني ايران اير و آسمان تنها به بخش دفاتر خدمات مسافرتي سرويس مي دهند .

پس دادن بليط :

نگهداري جا يا صندلي در پروازهاي داخلي فقط با خريد بليط امكان پذير است . پس از خريد بليط اگر از سفر در تاريخ معين منصرف شويد براي جلوگيري از ابطال بليط در محدوده ي زماني قبل از ساعت 12 ظهر سه روز قبل از پرواز 5% ، قبل از ساعت 12 ظهر يك روز قبل از پرواز 10% و بعد از ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز تا 30 دقيقه قبل از پرواز فقط به دفاتر فروش مراجعه مي نمائيد و انصراف خود را از مسافرت اعلام مي نمائيد . در اين صورت تنها 30% از ارزش بليط يكسره شما در مسيري كه لغو نموده ايد كسر و بقيه بهاي بليط برگشت داده خواهد شد . اما چنانچه 30دقيقه مانده به پرواز بليط و بار خود را به كارمندان خدمات فرودگاهي تحويل ندهيد ، غايب و منصرف از پرواز شناخته شده و50% از بهاي بليط استفاده نشده شما كم و بقيه بهاي بليط برگشت داده خواهد شد. 

براي برگشت دادن بهاي بليط در صورت انصراف از سفر مسافران بايد به دفاتري كه از آنجا بليط را خريده اند مراجعه كنند . بهاي بليط پروازهاي داخلي پس از كم شدن جريمه هاي كم شده نقدا پرداخت مي شود .

در اين ارتباط توصيه مي كنند مسافران بليط برگشت خود را قبل از رفتن به سفر تهيه كنند و در غير اين صورت اطميناني نيست كه مسافر بتواند در پرواز برگشت جايي پيدا كند . معمولا در شهرستانها همواره فهرستي از نام مقامات محلي در اختيار دفاتر خدماتي مسافرتي قرار مي گيرد كه به صورت انتظار نگه مي دارند و در صورت نياز به گرفتن جا اين افراد اولويت دارند .

2- پروازهاي بين المللي :

انجام پروازهاي خارجي به مقدمات طولاني و تشريفات متفاوتي نياز دارد . رزرو قبلي در پروازها از طريق مراجعه به دفاتر خدمات مسافرتي و دفاتر فروش بليط شركت هاي مختلف هواپيمايي ، امكان پذير است . وقتي جاي خواسته شده تائيد شد مسافر بايد با گذرنامه معتبر كه حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد و پرداخت عوارض فرودگاهي به بانكي كه از طرف دفاتر خدمات مسافرتي معرفي مي شود براي دريافت بليط مراجعه نمايند .

بليط پروازهاي خارجي به دو صورت تائيد شده و ليست انتظار صادر مي شود . كساني كه بليط انتظار نوبت در اختيار دارند بايد گذرنامه خود را در وقت تعيين شده به دفتر خدمات مسافرتي خود تحويل دهند . معمولا يك روز پس از دريافت گذرنامه ها به مسافر اطلاع داده مي شود كه جايشان تائيد شده است يا نه . اگر تا آخرين لحظه تائيد نشده بود تنها شانس يافتن جا زمان بسته شدن پرواز در فرودگاه است . چنانچه مسافراني در آخرين لحظه تصميم خود را عوض كرده باشند ، ممكن است عده اي از مسافران ليست انتظار جايگزين آنها شده و موفق به سفر شوند . 

مسافرت كودكان :

هر مسافر بزرگسال تنها مي تواند براي يك كودك ( تا دو سال ) بليط 10% خريداري كند و براي بقيه بايد بليط 75% كودك تهيه كند .

كودكان بدون همراه ( از دو سال تا 11 سال تمام ) نرخ تمام بها ، براي كودكان زير دو سال در داخل هواپيما صندلي خالي در نظر گرفته نمي شود ولي براي كودكان بين دو تا دوازده سال صندلي جداگانه در نظر گرفته مي شود .

توشه مسافر :

1- طبق مقررات بين المللي هر مسافر مي تواند به طور رايگان حداكثر 30 كيلوگرم با بليط همگاني حمل نمايد . 

*   براي بار اضافي مسافر بايد با توجه به وزن بار و فاصله تا مقصد خود مبلغي بپردازد . در صورتي كه بخواهيم از تسهيلات مخصوص و نرخ هاي ارزان استفاده كنيم ، بايد اضافه بار خود را به صورت غير همراه بفرستيم . در غير اين صورت نرخ اضافه بار ما به صورت همراه برابر يك صدم نرخ بليط درجه 1 همان مسير در ازاي هر يك كيلوگرم بار خواهد بود .

*   در اين ارتباط بايستي اضافه بار خود را در فرودگاه اعلام نمائيد ،چون در صورت گم شدن احتمالي بار ، پرداخت خسارت تنها بر اساس وزن اعلام شده خواهد بود .

*   پس از توزين بار و جامه دانها ، بايستي دقت نمائيد كه برچسب هاي شماره دار ( تك بار ) روي بار و بليط شما چسبانده شود . اين برچسب ها به منزله رسيد بار و جامه دانهاي شما خواهد بود .

2- ساك دستي و ديگر بسته هايي كه با خود به داخل هواپيما مي بريد به هنگام كنترل بليط در گيشه ارائه نمائيد تا برچسب ورود مجاز به داخل هواپيما بر روي آن چسبانده شود .

وقت حضور در فرودگاه :

 براي پروازهاي داخلي تا45 دقيقه پيش از پرواز و در پروازهاي بين المللي 1:30 دقيقه پيش از پرواز مسافر مي تواند حضور خود را به متصديان اعلام نمايد.

 اگرچه بيشتر پروازهاي هوايي با تاخير انجام مي شود ، اما به مسافران حق تاخير داده نمي شود . بنابراين اگر ديرتر رسيديد جاي خود را از دست خواهيد داد . چون در اين فرصت ممكن است كه جاي ما به افراد موجود در ليست انتظار داده شود و ما عملا حق اعتراض نخواهيم داشت .

 تشريفات ورود به سالن فرودگاه :

*       در محل پروازهاي بين المللي در فرودگاه هاي بين المللي همه لوازم و وسايل مسافر توسط ماموران گمرك و نهادهاي مربوطه ( مثلا سپاه ) به دقت بازرسي خواهد شد . با توجه به تعداد زياد مسافران در هر پرواز و شلوغي قسمت كنترل براي بازرسي لازم است كه چند ساعت پيش از حركت قطعي پرواز در فرودگاه حضور داشته باشيد .

*      بخشي از وقت مسافر پس از عبور از قسمت كنترل و بازرسي صرف تحويل بار و اثاثيه در قسمت مربوطه خواهد شد .

*      بار اضافي خود را پس از توزين و انجام تشريفات  تحويل ماموران خواهيم داد . در اين ارتباط لازم است از مقررات اضافه بار و همچنين برچسب هاي مربوط  به لوازم و چمدانها آگاه باشيم .

 چسباندن برچسب روي بسته ها و جامه دانها ( تك بار ) :

 براي جلوگيري از گم شدن احتمالي جامه دانهاي خود ، برچسب هايي را كه در دفاتر فروش ( بليط هواپيما ) و فرودگاهها در اختيار مسافر گذاشته مي شود بايستي با خط خوانا تكميل و پس از برداشتن برچسب هاي قبلي آنها را به جامه دانها بچسبانيم . 

بار دستي :

 طبق مقررات بين المللي به هر مسافر هواپيما اجازه داده مي شود اشيايي را به عنوان بار دستي به داخل هواپيما حمل نمايد . ليست اشياء مجاز همراه مسافر كه مي توان آنها را به داخل هواپيما حمل نمود در داخل بليط ها نوشته شده است .

 اشياء غير مجاز :

1-   اسلحه سرد و گرم به طور كلي

2-   وسايل قتاله و برنده مانند چاقو ، قيچي ، تيغ و غيره

3-   كبريت و وسايل آتش زا به طور كلي

4-    شمشير چه اصلي و چه پلاستيكي و چه شبيه آن

5-   پنجه بوكس و وسايلي مانند آن

6-   اسلحه هاي اسباب بازي

7-   دستگاههاي پيچيده الكترونيكي و مانند آن كه به آساني قابل بازديد نمي باشند.

8-    مايعات اسيدي ، مواد روغني ( روغن سياه ) ، مواد منفجره و ترشيجات مانند آبليمو ، سركه ، آبغوره و جيوه به علت قابليت اشتعال آنها .

9-    دستگاههاي صوتي كه شبيه مواد منفجره باشند .

10-   دستگاههاي گيرنده و فرستنده

 نكته :

*   حمل سلاح هاي آتشين و مهمات ، مايعات و حيوانات زنده با رعايت مقررات مربوطه مجاز خواهد بود .

*   خروج فيلم عكاسي ممنوع است ولي براي مقادير كم محدوديتي ايجاد نمي كند . اگر فيلم مسافر از نوع بسيار حساس است ، از گذاشتن آن در داخل جامه دان كه محتوي آن با اشعه X كنترل مي شود ، خودداري گردد.

تائيد بليط در گيشه كنترل :

*   تعيين شماره صندلي مسافر در داخل هواپيما به هنگام تحويل بار انجام مي گيرد. مسافر بايستي بليط خود را جهت تعيين شماره صندلي و دريافت كارت سوارشدن به هواپيما به مسئولان تحويل دهد .

*   پس از آن دقت نمائيد كه كارت سوارشدن به هواپيما و بليط خود را گم نكند .

*   در داخل هواپيما در صندلي تعيين شده نشسته و رعايت نظم و ترتيب وضع افراد مسن و يا خانم هاي باردار را نمود .

*   در پروازهاي داخلي كشيدن سيگار ممنوع است و در پروازهاي خارجي براي آسايش مسافراني كه سيگار مي كشند استعمال دخانيات در بعضي از قسمتهاي هواپيما ممنوع نمي باشد . چنانچه مايليد در اين قسمت خاص حضور داشته باشيد، اين مطلب را بايستي در فرودگاه به ماموران كنترل بليط يادآوري نمائيد .

 ورود به سالن ترانزيت :

 پس از تحويل جامه دانها و بار همراه و تائيد و كنترل بليط و دريافت كارت سوارشدن به هواپيما ( كارت پرواز ) نوبت ورود به سالن ترانزيت مي رسد .

  در ورودي سالن كارت يا اوراق شناسائي مسافر بايستي همراه با بليط و كارت     سوارشدن به هواپيما به ماموران كنترل نشان داده شود .

بازرسي نهايي :

در آخرين مرحله تشريفات فرودگاهي و پيش از ورود به سالن انتظار قسمت بازرسي نهايي قرار دارد . همه اوراق و لوازم همراه مسافر و امور حفاظتي پرواز در اين قسمت بازرسي مي شود .

پس از بازرسي وارد سالن انتظار مي شويد كه دراين مرحله با اعلام شماره پرواز و مقصد مربوطه به مسافر از طريق بلندگوها و با رعايت نظم براي سوارشدن به اتوبوس هاي ويژه داخل باند راهنمايي مي شوند .

 به هنگام ترك سالن انتظار ماموران كنترل خدمات فرودگاهي ( نماينده شركت هواپيمايي و نمايندگان فرودگاه ) بخشي از كارت سوارشدن به هواپيما را از آن جدا مي كنند . پس از پياده شدن در پاي پلكان و در هنگام ورود به هواپيما مهماندار پس از خوشامدگويي كارت سوارشدن را ديده و صندلي را به شما نشان مي دهد .

 پس از نشستن روي صندلي مربوط به خود كمربند ايمني را بايد بست و در طول مدت پرواز بايد همواره بسته باشد .

توصيه هاي هنگام پرواز :

1-   چنانچه به صورت خانوادگي يا گروهي مسافرت مي كنيد و يا بعضي از مسافران مايلند در كنار ديگر همسفران خود باشند ، بايستي كمي زودتر از ديگر مسافران در فرودگاه حاضر شده تا در انتخاب صندلي شانس بيشتري داشته باشند .

2-   تا جايي كه امكان دارد و در طول پرواز كمربندهاي ايمني بسته نگه داشته شود .

3-   هنگاه فرود تا توقف كامل پرواز و باز شدن درب ها نبايستي صندلي خود را ترك كرد . چون ممكن است در اثر ترمز ناگهاني چرخ ها ، تعادل خود را از دست بدهيم .

4-   در هنگام ترك هواپيما بايستي توجه داشت كه چيزي از وسايل شخصي خود را جا نگذاريم و در صورت جا گذاشتن بلافاصله مسئولان قسمت اشياء گمشده و پيدا شده مستقر در فرودگاه را در جريان امر قرار دهيم .

5-    در پروازهاي بين المللي پيش از فرود در مقصد كارت هايي در اختيار شما قرار مي گيرد كه به منظور ايجاد سهولت در انجام تشريفات گمركي و گذرنامه ، بايد مشخصات خود را در اين كارت ها بنويسيد .

 

+ نوشته شده در  یکشنبه سی ام آبان 1389ساعت 16:30  توسط احمد دیناری  |